skip to Main Content

Lorem Ipsum

De proeftijd, wat zijn de veranderingen?

Veranderingen in de proeftijd Hoe lang duurt het doorgaans voordat u als werkgever weet of u een goede werknemer op de werkvloer heeft neergezet? En is een proeftijd hiervoor lang…

Lees meer

Strengere regels remmen starters op de woningmarkt

De consument vraagt om duidelijke hypotheekadvies De consument wordt steeds kritischer op de diensten die worden aangeboden door bedrijven in hypotheekadvies. Aan de ene kant is dit een maatschappelijke trend,…

Lees meer

Zit u in de schulden?

Veel mensen hebben te maken met schulden tegenwoordig Tegenwoordig hebben veel mensen of bedrijven wel te maken gehad met schulden. Je hoort dit ook steeds vaker in het nieuws terug…

Lees meer

Het lelijkste gebouw van Nederland

Welk gebouw komt volgens u in aanmerking? Wordt het het Paleis van Justitie in Amsterdam met zijn vale groenblauwe kleur die aan een zwembad doet denken?

Lees meer

Heldere servicekosten bij het huren van een woning

5 tips voor heldere servicekosten U kunt natuur een advocaat in huurrecht inschakelen als u problemen heeft met uw huurbaas of verhuurder. Maar het beste is om problemen te voorkomen.

Lees meer

Heldere Servicekosten Bij Het Huren Van Een Woning

Heldere servicekosten bij het huren van een woning

5 tips voor heldere servicekosten

U kunt natuur een advocaat in huurrecht inschakelen als u problemen heeft met uw huurbaas of verhuurder. Maar het beste is om problemen te voorkomen.

Servicekosten

Dat doet u door goede afspraken te maken en die ook vast te leggen. Vaak ontstaan er echter problemen met de servicekosten. Dit komt doordat deze kosten vooraf niet goed vast te leggen zijn. Er ontstaat vaak achteraf onenigheid over. Daarom geeft Vastgoedjournaal 5 tips voor goede afspraken over servicekosten voor (ver)huurders van bedrijfsruimten.

Lange looptijd

Als u een bedrijfsruimte huurt, dan betaalt u vaak een vergoeding voor het gebruik van de ruimte (huur) en voor de diensten die verhuurder levert (servicekosten). Dit laatste zorgt vaak voor verrassingen als het gaat om het huurrecht. Dat is ook niet zo vreemd, want de prijs van de diensten kunnen tijdens een lange looptijd flink wijzigen. Denk maar aan de fluctuaties van de gasprijs of een zeer zachte winter. Hier geeft het huurrecht helaas geen pasklare oplossingen voor.

Tip 1: koop slim in

Wanneer u een contract afsluit voor gas of elektriciteit, dan kiest u voor de goedkoopste partij doorgaans. U mag dus ook van uw verhuurder verwachten dat hij dit doet. Het kostenniveau moet zogezegd adequaat zijn. U kunt bijvoorbeeld afspreken dat de verhuurder minimaal drie offertes aanvraagt en dan pas een bedrijf kiest. Zo is de kans op een slimme inkoop een stuk groter. Leg dit gerust vast samen met uw advocaat in huurrecht.

Tip 2: breng tussenmeters aan

Huurt u met andere bedrijven een pand, dan is het verstandig vooraf de servicekosten goed te verdelen. U kunt bijvoorbeeld afspreken dat u verdeelt op basis van het aantal verhuurde meters of openingstijden.

huurkosten

Let goed op dat de servicekosten van leegstaande ruimte niet worden betaald door andere huurders. Dat zou niet eerlijk zijn, want het is immers de verantwoordelijk van de verhuurder om zijn ruimten te verhuren. Een andere oplossing is het aanbrengen van tussenmeters, zodat u alleen betaalt voor u daadwerkelijk verbruikt. Leg eventueel vast in het contract waar u voor kiest en laat u bijstaan door een juridische adviseur op het gebied van huurrecht.

Tip 3: reken servicekosten netjes af

Zorg er als verhuurder voor dat u jaarlijks de servicekosten doorberekent en huurders laat weten of ze nog iets moeten bijbetalen of juist terugkrijgen. Laat het niet jaren oplopen. Dat brengt voor de verhuurder een incassorisico met zich mee en voor de huurder kan het een vervelende verrassing betekenen. Een afrekentermijn van 1 jaar is heel redelijk in het huurrecht. Stuur een gespecificeerde servicekostenafrekening mee, zodat huurders precies weten waar ze aan toe zijn. Het is zelfs mogelijk om de verhuurder te verplichten binnen 1 jaar af te rekenen, op straffe van verval van de aanspreken. Kijk in ieder geval goed naar wat er in het contract staat, want standaardbepalingen in het huurrecht geven vaak weinig duidelijkheid.

Tip 4: vraag garanties over het voorschot

Bij bedrijven vormen servicekosten een substantieel deel van de totale huisvestingslasten. Wees daarom kritisch over de hoogte van het voorschot. Vraag of dit een realistisch bedrag is en wat de afgelopen jaren daadwerkelijk is afgerekend. Weet de verhuurder dit niet? Dan kunt u ook afspreken dat de afrekening niet meer dan bijvoorbeeld 10% van het voorschot mag zijn. Dit is volgens het huurrecht mogelijk. Zo heeft een huurder niet ineens een enorme rekening en dat geeft tevens meer grip op de huisvestingslasten.

Tip 5: controleer de afrekening

In een huurovereenkomst wordt volgens het huurrecht vastgelegd welke servicekosten een verhuurder in rekening brengt. Daar kan echter veel mis mee gaan.

Verhuurder

Kijk kritisch naar de huurovereenkomst en de afrekening, want dit kan u veel geld besparen. Helaas is er vaak geen heldere of uniforme categorisering van de kostenposten. Daarom is er een leidraad servicekosten in de maak. Tot die tijd is het advies: controleer uw afrekening goed en spreekt de verhuurder gerust aan bij vragen of onduidelijkheden.

En als u er niet uitkomt?

Lukt het zelfs met bovenstaande tips om er met uw (ver)huurder uit te komen? Dan is een gang naar de rechter een drastische oplossing, waar u dan niet aan ontkomt. In dat geval is het verstandig om de hulp in te schakelen van een advocaat op het gebied van huurrecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top